Ofte stilte spørsmål om nytt biblioteksystem

Deichman skiftet biblioteksystem 12. oktober 2016. Denne siden inneholder spørsmål og svar om endringer fra det gamle systemet (Bibliofil). Biblioteksystemet vi nå holder på å utvikle skal være en plattform for de tjenestene vi trenger i tiden fremover. Ved at vi utvikler vårt eget system får vi kontroll på de dataene vi har om mediene i biblioteket. 
 

Savner du epost fra oss?
 

Mange brukere av Hotmail, Live, MSN og Outloook har henvendt seg til oss,  fordi de ikke får eposter i forbindelse med purringer eller påminnelser om forfall.

Microsoft har økt sikkerheten sin og det fører til at epost fra oss havner i søppelfilteret eller i den mappa som heter "Annet"/"Other". Inne i søppelpostmappa di, høyreklikker du på eposten og velger "Marker denne som trygg".
 
En annen måte å sikre at du mottar epost fra oss er å markere oss som trygg avsender. Dette gjør du på følgende måte: 
 
  1. Gå inn på innboksen din.
  2. Klikk på tannhjulet øverst til høyre på siden og velg flere epost-innstillinger
  3. Velg sikre og blokkerte avsendere.
  4. Velg sikre avsendere.
  5. Legg til no-reply@deichman.no

Du finner flere tips for hvordan du kan forsikre deg om at eposter havner i din innboks på Microsoft sine sider

 
Husk at du kan endre meldingsinnstillingene dine på Min side, både legge inn annen epostadresse eller rett og slett få meldinger på SMS.
 
 

1. Søket
 

Søket bygger på en ny struktur for metadata. Dette er gjort for at vi skal kunne bruke metadataene til å bygge bedre tjenester på sikt. For deg som bruker, ser du nå at vi har samlet alle utgivelsene av et verk, i en post. Når du for eksempel søker på Sult av Knut Hamsun, vil du se at alle utgivelsene Deichman har av Knut Hamsuns Sult, er samlet under en post.
 

Leter du etter nytt materiale?
 

Prøv et av disse søkene:

Filmer for voksne fra 2017
Filmer for barn fra 2017

Faglitteratur for voksne fra 2017
Faglitteratur for barn 2017

Skjønnlitteratur for voksne fra 2017
Skjønnlitteratur for barn fra 2017

Krim for voksne fra 2017
Krim for barn fra 2017

Tegneserier  fra 2017
Spill fra 2017 
Musikk fra 2017

 

 

Kan jeg søke uten noe i søkefeltet?
 

Fra forsiden ser du ikke filtrene, men når du har søkt på noe, kan du filtrere på venstresiden. På forsiden av søket har vi laget noen søk du kan bruke som utgangspunkt for søket ditt. For å komme til forsiden av søket kan la søkefeltet stå tomt og trykke på forstørrelsesglasset i søkefeltet. Om du ikke vil søke på tittel eller forfatter, kan du skrive * så får du opp alt vi har tilgjengelig. Hvis du er ute etter for eksempel engelske lydbøker, skriver du * i søkefeltet og så kan du huke av for lydbok og engelsk i filterne. Se et eksempel på dette søket.
 

Kan jeg sortere på år i søket?
 

Sortering på år vil komme etterhvert. I mellomtiden kan du bruke filteret på siden for å skrive inn år.
 

Hvor er avansert søk?
 

Det nye søket har filter og fritekstsøk - men vi har ikke laget et tradisjonelt avansert søk. Vi vet ikke når eller om det kommer tilbake i akkurat samme form som du kjenner det nå. Men vi har laget et søk hvor du kan bruke AND, OR, NOT og feltkoder, les mer hvis du er interessert i å teste feltkodene. 
 

Hvor finner jeg mer informasjon om mediene?
 

Vi jobber nå med å få inn mer informasjon om mediene våre i søket. Både hva de handler om, omslagsbilder og annen nyttig informasjon. 

Kan jeg søke i Diktregisteret?
 

Diktregisteret er flyttet til https://dikt.bib.no/
Som alternativ kan du også bruke Nasjonalbibliotekets tjeneste Bokhylla. På www.bokhylla.no kan du søke i over 240.000 digitaliserte bøker i fulltekst, og dermed få treff på blant annet søk etter tekstlinjer i dikt.

 

Hvorfor er det ikke mulig å sette seg på venteliste på nye bøker?
 

Før var det mulig å sette seg på venteliste på bøker som vi ennå ikke hadde mottatt fra forlaget. Det er ikke mulig lenger. Det er først mulig å reservere en bok når vi har mottatt den fra forlaget og lagt den inn i vårt system. 
 

 

2. Min side 
 

Har du problemer med å logge deg inn på Min side?
 

Mange lånere har problemer med å logge seg inn fordi de bruker det gamle lånernummeret sitt fra Bibliofil. Nå må du logge inn med nummeret som står på lånerkortet (Begynner med N00) eller epostadresse og den gamle pin-koden din.
 

Savner du lån fra andre bibliotek på Min side? Eller savner du å kunne bestille lån fra andre bibliotek (fjernlån)?
 

Vårt biblioteksystem har ikke kommunisert med andre biblioteksystem i Norge siden oktober 2016. Dette har ført til at det ikke har vært mulig å låne inn bøker fra andre bibliotek, eller bestille medier selv gjennom Norgeslån. Vi har nå løst de fleste tekniske utfordringene knyttet til dette og håper å kunne tilby denne tjenesten igjen i løpet av vinteren 2019.
 

Har du fortsatt medier du fikk på fjernlån før vi byttet biblioteksystem, vil ikke disse synes på Min side. De skal likevel leveres på et Deichman-bibliotek.

Har du spørsmål om dine frister for tilbakelevering av disse eller andre spørsmål om lån fra andre bibliotek, kan du sende dem inn gjennom vårt kontaktskjema.

Mulighet til å søke i andre bibliotek kommer ikke tilbake på våre nettsider med det første, men i løpet av året vil vi koble oss på en ny nasjonal tjeneste som heter Biblioteksøk. Der vil du kunne søke i alle bibliotek i Norge, og etter hvert bestille lån som du kan hente på Deichman. Tjenesten utvikles av Nasjonalbiblioteket.

 

Savner du funksjonalitet på Min side?
 

Vi vil fortløpende forbedre Min side i de neste ukene og månedene. Under ser du en oversikt over funksjonalitet som er tenkt utviklet i første omgang.
 
  • Visuelle forbedringer på visning av innhold
  • Lånerhistorikk
 
Vi har mange andre ønsker fra våre brukere, som vi håper å få på plass i løpet av rimelig tid. Noen av disse vil være mer krevende både å designe og utvikle. Vi kan dermed ikke si med sikkerhet når eller om de kommer akkurat slik dere kjenner dem fra før. Dette gjelder for eksempel:
 
  • ​Mine interesseområder
  • Huskeliste
 
 

Hvorfor er det ikke lenger mulig å bruke Bibliofil-appen?
 

Vi mistet tilgang til Bibliofil-appen, da vi skiftet biblioteksystem. Både søket og Min side er utviklet for å fungere like godt på PC som på mobil/nettbrett. Og vi kommer til å fortsette å prioritere å optimalisere fremfor å utvikle en egen app for de ulike operativsystem som finnes til mobiltelefoner. Vi jobber på spreng med å forbedre og utvikle nye funksjoner i søk/Min side, og vi fokusere da spesielt på funksjonalitet som vil være nyttig for de som bruker tjenestene våre på mobilen
 

3. Informasjon til andre bibliotek


Fjernlånstjenesten
 

Vi har nå åpnet fjernlånet for andre bibliotek i Norge. Dere kan bestille materiale fra oss gjennom våre nettsider ved å logge inn med biblioteknummer og passordet som ligger i Base bibliotek. 
 
 
For å beskytte nytt materiale og materiale som ikke tåler transport, har vi lagt følgende begrensninger på hva som er tilgjengelig for fjernlån:
 
  • I de tre første månedene etter katalogisering av en ny tittel, vil det ikke være mulig å legge inn en fjernlånsbestilling på denne. 
     
  • Så lenge det er lokale lånere i reserveringskøen, vil tittelen ikke sendes på fjernlån. Køen med lokale lånere vil alltid tømmes før fjernlånskøen betjenes. 
     
  • Enkelte deler av samlingen er ikke tilgjengelig for fjernlån: tidsskrifter, brettspill, kortspill, terningspill og materiale som ikke kan reserveres av våre egne lånere. 
     
  • Fjernlånsbestillinger skal følge Biblioteksøks låneveier.
     

Lånetiden er 6 uker ved registrering av nytt lån og kan fornyes med 4 uker av gangen så lenge det er det ikke er reserveringer på materialet. Lån kan fornyes inntil 3 ganger. Erstatningssaker går automatisk til kemner 60 dager etter forfall. Betalt erstatning refunderes ikke. 

 

Fornyelser av det andre bibliotek har lånt av Deichman
 (innlogging for bibliotek)
 

Lånene som dere har lånt fra Deichman etter at vi åpnet fjernlånet igjen vises på mine sider. Dette materialet kan fornyes fra våre nettsider med 4 uker av gangen, inntil 3 ganger, ved å trykke på forny-knappen ved gjeldende tittel. Foreløpig er det ikke mulig å fornye materialet gjennom NCIP.
 
Ta kontakt med Fjernlånstjenesten ved Deichman om du har flere spørsmål om fjernlån bestilt fra Deichman gjennom vårt kontaktskjema.
 

Innlevering av Deichmans materiale på andre bibliotek
 

Det er fortsatt mulig for lånere å levere Deichman sitt materiale på andre bibliotek i Norge. 
Vårt materiale blir ikke gjenkjent i systemene deres, så se etter stempel eller kommunenr 0301 på etikettene. Deichman er fortsatt med på Norsk bibliotektransportordningen.
 
Pass på å informere lånere om at de ikke får kvittering, og at bøkene ikke blir registrert som innlevert før de har ankommet oss. Det betyr at det potensielt kan generes et gebyr dersom bøkene er nær ved eller har gått over forfallsdato. Oppfordre lånerne om å kontakte oss hvis de er nær forfallsdato, så vi får muligheten til å følge dem opp. 
 

Innlevering av andre biblioteks materiale på Deichman
 

Det er fortsatt mulig for lånere å levere medier lånt ved andre bibliotek på Deichman. Biblioteksystemet vårt kjenner ikke igjen materialet fra andre bibliotek og det betyr at vi ikke har mulighet til å gi brukerne kvittering. Veldig fint om dere informerer lånerne om dette samtidig som dere sier at mediene kan leveres på Deichman.
 

Flerspråklig materiale
 

Da Det flerspråklige bibliotek flyttet fra Deichman 1.januar 2017, ble den flerspråklige samlingen delt. Mye av samlingen ble med DFB til Nasjonalbiblioteket, men en del ble igjen hos oss.
En konsekvens av dette er at noen medier som ble lånt ut av DFB før flytting, nå tilhører Deichman.
Dersom dere får purringer fra Deichman på flerspråklig materiale, ta gjerne kontakt med Fjernlånstjenesten gjennom vårt kontaktskjema.